Home Wijngebieden   Info archief   Nieuws Onze producten   Degustaties   Prijslijst Contacteer ons   Wijn bestellen  

Bonsella gcv Oude baan, 34  9280 Lebbeke - BTW: BE  0839.838.272 - e-mail: info.bonsella@gmail.com                       Algemene voorwaarden   

BONSELLA gcv Bonsella gcv


Begin augustus 2017 mag U onze volgende nieuwsbrief verwachten.

Bent U geïnteresseerd om deze te ontvangen dan kan U ons vrijblijvend een e-mailtje sturen naar info.bonsella@gmail.com

Nieuwsbrief juni 2017

Nieuwsbrieven

Nieuwsflash :

- schuimwijnen


  naar onze producten    home pagina  

Probeer Chenin Blanc = 17 juni Chenin Blanc dag


Wanneer je trek hebt in een fris, gekoeld glas witte wijn is het tijd om uw beproefde en ware Chardonnays en Sauvignon Blancs eens over te  slaan en in plaats daarvan eens een Chenin Blanc bij de aangename lente temperaturen te overwegen.

Van oorsprong uit de Loire-vallei van Frankrijk, is Chenin Blanc een druif die deskundigen waarderen voor zijn extreme veelzijdigheid. Zuid-Afrika heeft op dit moment de grootste productie in de wereld, met meer dan één vijfde van alle aanplantingen in de wijngaarden en verzekert zo de helft van het jaarlijkse wereldwijde aanbod.


Zuid-Afrikaanse Chenins hebben een breed scala aan fans - ze hebben genoeg ‘body’ voor de Chardonnay drinkers, genoeg aromatische vrijgevigheid om de Sauvignon Blanc fans gelukkig te maken, en ze zijn bijzonder fris, wat belangrijk is voor de Pinot Grigio drinkers
Het is een veelzijdige druif die in veel verschillende stijlen kan gemaakt worden van zoete naar droge en van mousserende naar dessert wijn. Met haar honingzoete bloemen karakter onderscheidt ze zich van de grassige Sauvignon Blanc en haar pittige zuurgraad onderscheidt ze van de boterige toetsen van Chardonnays uit de Nieuwe Wereld.

Chenin Blanc wint aan populariteit over de hele wereld vanwege haar mogelijkheid om veel paletten te strelen met het leveren van een ​​extreem hoog kwaliteitsproduct tegen een laagdrempelige prijs.










.



Ferro 13 uit Italië


Ferro13 is een innovatieve wijnmakerij met een visie van 5 vrienden, die gepassioneerd zijn over digitale communicatie, innovatie en daardoor wijn zien als een middel om de hedendaagse cultuur te delen.

Deze 5 jonge partners komen uit vijf verschillende regio’s en produceren elk een wijn die hun respectievelijk alter ego vertegenwoordigt.

Hun wijnmakerij Ferro 13 ontstond in april 2015 uit hun grote passie voor goede wijn en hun wens om een ​​kwaliteitsproduct te creëren voor zowel de beste experts als neophytes.

Elke Ferro13 wijn heeft een verhaal en vertegenwoordigt het team en de uitmuntendheid van Italiaanse wijn van Noord tot Zuid Italië.


Federico Migliorini’s wereld is digitale communicatie, computers en randapparaten. Innovatief, vastberaden, maar één foutje, hij zou de Sauvignon in een transparante fles willen.


Gabriele Stringa is de creatieve van de groep. Is een synthese van het verleden en de toekomst, de uitdrukking van een internationale cultuur die baard en snorren heeft gekozen als zijn symbolen. Voor deze Social Hipster wordt wijn alleen in fijn gezelschap gedronken


Alberto Zampini is het symbool van aggregatie, hij verenigt inhoud en trefwoorden. Hij leeft op sociale media om het heden en de toekomst te vertegenwoordigen. Kosmopolitisch, altijd lachend en een geweldige wijn enthousiast.


Alberto Buratto is de analytische cijfertjesman die in Veneto geboren werd maar 15 jaar door Sicilië aangenomen. Hij heeft een geweldige wijncultuur en een superfijn verhemelte met pure energie.

Marco Bernabel is het levende bewijs dat ‘heren’ nog steeds bestaan. Hij is beleefd, respectvol en coherent in zijn persoonlijk leven en op het werk. Hij is de grote expert in de productie van kwaliteitswijnen, een nietje.




















Het doel van Ferro 13 is om de perceptie van wijn te veranderen vanuit de look en de communicatie van etiketten. De duidelijke herinneringen aan een 2.0 taal is hun manier om wijn te maken  als een geldig alternatief voor de jongeren zonder het kwalitatieve productieproces te vergeten, dat typisch is voor de oudste wijnkelders.




Het wijnproeven ritueel


Zodra u de perfecte fles op de wijnkaart hebt gekozen, wacht U de uitdaging van het presentatie ritueel. Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar veel mensen kijken niet goed naar het etiket van de fles - zelfs wanneer de ober deze recht onder hun neus toont. Als je de producent, stijl en vintage niet controleert loopt men het risico van een ander, mogelijk een minder goede, wijn gepresenteerd te krijgen. Verschillende jaargangen kunnen verschillende prijzen hebben, en je kan schrikken bij de afrekening. Je dient derhalve steeds te bevestigen dat je de juiste wijn krijgt.

Indien correct geserveerd, toont de ober of sommelier de fles naar u toe tijdens de hele presentatie en het openen van de fles.

Men kan U de kans bieden om de kurk te inspecteren zodat U kan zien of ze doorweekt, of even te droog en/of kruimelig is. Het snuiven van de kurk is een optie, maar daaraan kan in het algemeen niet veel gedetecteerd worden.

De ober/sommelier zal een beetje wijn in het glas van de gastheer gieten zodat hij deze kan proeven. Kijk naar het uiterlijk van de wijn tegen een witte achtergrond. Controleer de kleur van de wijn, en controleer of er niets verdachte in het glas drijft.

Draai het glas een paar keer om de wijn te beluchten en de aroma's vrij te laten komen, hou hierbij het glas op de tafel. Breng vervolgens het glas aan de neus om de geur waar te nemen. Mogelijks dient u dit een paar keer te herhalen daar de perceptie van verschillende geuren snel vervaagd. Neem dan een klein slokje en rol de wijn rond in je mond en focus u op iets dat helemaal onverwacht of onaangenaam lijkt. Als je denkt dat het muf ruikt, beschimmeld of gewoon onverklaarbaar flets smaakt – vraag om de fles te vervangen.

Daar de wijn in vele gevallen duurder kan zijn dan de maaltijd dien je er toch aandacht aan te geven dat je drinkt waarvoor je uiteindelijk betaald.


Hoe om te klagen over uw wijn ?

Als u denkt dat de wijn niet goed is - vraag dan om de wijn door een sommelier te laten controleren om een ​​tweede opinie te krijgen.
De sommelier zou dan kunnen voorstellen om de wijn te decanteren daar sommige wijnen een vreemde geur kunnen geven bij het openen van de fles. Het is fair om de wijn wat te laten ademen

Als je nog steeds een ontevreden over de wijn nadat die enige tijd heeft doorgebracht in de karaf, vraag dan de sommelier om nog eens te kijken.

Een goede sommelier zal dan een andere fles openen als hij het met je eens is en het duidelijk is. Als ze denken dat je minder ervaren bent, zullen ze je aanmoedigen om een ​​andere blik op de wijnlijst te nemen om een andere wijn te bestellen.

Houd wel in gedachten dat het met de wijn kan mis gegaan zijn  op zijn reis van de wijnstok naar de tafel. Het is dus mogelijk dat af en toe een flesje geretourneerd of vervangen kan moeten worden door een of andere reden.




.



Nieuwsbrief juni 2017

Nieuwsbrief april 2017

Nieuwsbrief februari 2017


Nieuwsbrief december 2016

Nieuwsbrief oktober 2016

Nieuwsbrief augustus 2016

Nieuwsbrief juni 2016

Nieuwsbrief april 2016

Nieuwsbrief februari 2016


Nieuwsbrief december 2015

Nieuwsbrief oktober 2015

Nieuwsbrief augustus 2015













La Jeunesse Delicate wordt De Toren Délicate

Op vraag van consumenten en importeurs heeft men bij de De Toren beslist meer uit te komen op het etiket. Ze hebben daarom beslist om de naam La Jeunesse Délicate te  veranderen in De Toren Délicate

Deze middeleeuwse en onmetelijke, zachte wijn blijft hetzelfde. Het biedt nog steeds een overvloed aan sappig fruit en fluweelachtige, gladde tannines die tot een verfijnde afwerking leiden. Heerlijk, smakelijk op zichzelf of als een aperitief.
Nog steeds een beetje gekoeld drinken en nog steeds perfect voor een zomerse lunch, het avondeten of een speciaal diner.


Eenheidsprijs: 74,50 € per pakket van 6 flessen












.



Lindemans Premium distilled gin

Twee op en top Belgische kwaliteitslabels hebben elkaar in 2015 gevonden en brachten in primeur 2 Lindemans Premium Distilled Gins - een clear gin en een red gin - uit. De eerste gins, die gemaakt werden op basis van distillaat van oude kriek, verenigen ambachtelijke en familiale tradities van Brouwerij Lindemans uit het Pajottenland  en Stokerij De Moor uit Aalst

Sinds 1822 brouwt de familie Lindemans lambiek in Vlezenbeek: een dorp in het hart van het Pajottenland. Het kleine Vlezenbeek heeft een grote troef: het beschikt over een uitzonderlijke microflora. De lucht is doordrongen van honderden specifieke wilde gisten, met als meest gekende de Brettanomyces Bruxellensis en de Brettanomyces Lambicus. Deze unieke micro-organismen geven lambiekbrouwerij Lindemans de kans om bier te brouwen volgens een uitzonderlijke methode: de spontane gisting. De familie Lindemans is de ambachtelijke brouwprocessen altijd trouw gebleven.

Stokerij De Moor is één van de laatste warme stokerijen van België, wat betekent dat het hele productieproces van echte graanjenever, gin, likeuren,… in eigen huis gebeurt, van de korrel tot de borrel, met respect voor de artisanale traditie.

.

Eenheidsprijs : 42 € per fles


Voor bijkomende info klik op : premium distilled clear en red gin


  



Chardonnay leren kennen


Chardonnay is een steeds groeiende categorie die voortdurend meer fans krijgt.
Chardonnay wordt verdeeld in twee hoofdgroepen, de unoaked versie, die is lichter, meer citrus en fris dan de oaked versie, die meer nootachtige en boterachtige smaken heeft die het midden van de mond raken. en voor sommigen een iets vettere mondgevoel geven.
Er was een vroegere trend om Chardonnays te ‘overeiken’, die leiden tot zogenaamde ‘boter bommen’. Als je fan bent van een boterachtige Chardonnay dan lijkt dit misschien gek voor u, maar als je bijvoorbeeld van een frisse Sauvignon Blanc houdt, dan kan deze  ‘overeiking een polariserende factor zijn.
Het is in feite een veel voorkomende misvatting dat ‘oaking’ een Chardonnay haar boterachtige smaak geeft. Eik zal daarentegen vanille, evenals geroosterde en nootachtige toetsen toevoegen. Eigenlijk voegt de malolactische gisting dit boterige smaakprofiel toe.

Malolactische gisting (MLF)  is de omzetting van appelzuur in melkzuur (via de toevoeging van een zeer nuttige bacteriën), waarbij de totale zuurgraad de wijn verzacht (appelzuur is afgeleid van het Latijnse woord malum betekenis appel en melkzuur uit het woord lactis betekent melk, zodat zie je het zacht van smaak profielen verbinding).

Diacetyl is een bijproduct van malolactische gisting en is een van de chemische stoffen die heerlijke boterachtige smaak geeft, zoals ook  bij houtgerijpte Chardonnay's.

Feiten die u moet weten over Chardonnay:
• Ontstaan ​​in de Bourgogne in Frankrijk en bekend werd als Witte Bourgogne.
• Gedijt goed in zowel warmere als koudere klimaten als gevolg van zijn terroir, zowel met verschillende smaak profielen.
• Chardonnay is een belangrijke component in de productie van  Champagne en MCC.


Chardonnay bij het eten:

• Lichtere Chardonnays (vaak unoaked of licht oaked) zijn scherper en fruitiger en gaan goed samen met zeevruchten, gebraden kip en groenten.
• Boterige Chardonnays gaan goed samen ​​met rijk boterachtig voedsel zoals kreeft, steak béarnaise en sint-jakobsschelpen.



  



Wine of Origin Cape Town


Wijnen die in de omgeving van Kaapstad worden geproduceerd, zullen nu gepromoot onder - Wine of Origin Cape Town.

Deze baanbrekende beweging, zal het profiel van Zuid-Afrikaanse wijn door middel van een rechtstreekse associatie met Kaapstad verhogen. Op gebied van hun terroir vertonen ze een grote gelijkenis waarbij het verste punt 36 km van het stadscentrum van Kaapstad lig. Ze verenigt 30 wijnbedrijven van Constantia, Durbanville, Philadelphia en Hout Bay onder de inclusieve naam Wine of Origin Cape Town. De Wijn van Oorsprong wetgeving regelt hoe wijngebieden gedefinieerd zijn.
De term is bedoeld om op de etiketten te worden vermeld als een advies voor de consument dat 100% van de druiven die gebruikt worden om de wijn te produceren, afkomstig zijn uit het afgebakende gebied.
Zuid-Afrika is al bekend voor zijn wijntoerismeaanbod en deze nieuwe ontwikkeling zal sterk bijdragen aan het integreren van deze strategie door middel van innovatieve marketing.














.